Life as AS120 (Diploma in Science) student - what to do and what to expect?

AS120 - Diploma in Science ni ada 5 semester, korang akan belajar selama 2 tahun setengah. Lepas habis diploma ni, korang boleh further in Science (Forensic, Microbiology, Industrial Chemist, Textile) ataupun korang boleh switch to engineering (cuma tak dapat banyak pengecualian kredit la)

Setiap sem ada 14 minggu, and korang boleh refer kalendar akademik dekat website UiTM. Google je, nanti dia keluar.

Untuk UiTM, pointer untuk dekan is 3.5. Nampak rendah en? Tapi susah nak gapaiii. Dan untuk AS120 ni, bila masuk semester 4, korang boleh pilih nak masuk aliran fizik atau biologi. Aku aliran biologi. Tapi sebenarnya tak yah runsing, kalau korang daripada aliran fizik nak masuk forensic untuk degree contohnya, boleh je. Cuma pengecualian kredit tu kurang la.

Advisable untuk korang join test EPT untuk dapatkan exemption 1 semester subjek ELC. So nanti sem 3 korang rilek sikit ah, tak banyak sangat dah subjek.

Untuk sem pertama, korang akan belajar basic balik semua benda yang dah belajar dekat sekolah and a little bit advanced. Korang akan jumpa balik addmath, tapi dia tukar nama. Jadi pre-calculus. Jangan risau, jangan gentar. Bila masuk U, korang akan rasa addmath tu senang. Aku gagal addmath spm, tapi masuk U addmath aku A. Terkejut en. So korang yang mana gagal tu pun jangan risau, boleh score punya. Korang sambung belajar Pendidikan Islam tau, tapi nama dia bukan Pendidikan Islam la. Fundamentals of Islam, CTU 101 tak silap aku. Pastu ada hafazan gak. Tak silap aku surah yasin. Tak tau la kalau dah tukar surah. Lab takkan start within the first two or three weeks. Biasanya lab akan start dalam Week 3, or Week 4. So korang boleh chill chill dulu sebelum hujan lab report masuk melanda kehidupan. Regarding laboratory ethics and lab report semua, korang boleh refer kat guides. 

And untuk koko, advisable korang masuk Kesatria (ye, yang kawad kawad tu) sebab nanti lepas habis sem 1, korang boleh pilih nak masuk benda lain for sem 2 dan 3. Masa aku dulu, lepas kesatria sem 1, aku masuk thoughts of nation leader sem 2 dan 3. Time tu, aku belajar thoughts of nation leader dengan Cik Lat (UiTM Tapah). Cik Lat suka borak pasal ketenteraan, korang tanya la dia semua benda pasal army, semua dia tahu. Aset, etc. Thoughts of nation leader ni more kepada memberi korang ruang untuk jadi ala ala penganalisa politik gitu. Class ni best bagi aku sebab aku suka benda benda macam ni, kalau korang tak suka, ada jugak benda benda lain. Tapi aku tak ingat sebabnya aku tak join hahaha. 

Oh and, korang akan disuggestkan beli baju korporat dan lab coat. Suggestion aku, beli dua dua. Sebab masuk degree (as the time aku tulis ni), persatuan dah tak ada. Jadi baju korporat tu dah tak de... so kenangan korang belajar hanyalah baju korporat time diploma tu. Beli la and embed nama korang dekat dua dua tu (sebab banyak kes tertukar lab coat). 

Sem kedua korang akan jumpa calculus 1, and ni banyak pasal log, limit, pening sikit ah. Tapi okay je, jangan takut. Pastu jumpa physics, semua benda benda biasa macam kat sekolah dulu. Sem ketiga pun lebih kurang jugak and CTU sem tiga ni tak de hafazan dah. Yang berbeza dia start sem 4 dengan 5 which korang akan berbeza aliran and kalau macam bio, dia ada dua subject biologi and dua subjek kimia kena ambik, along with statistics tak silap. Ha, statistics dengan CSC ni additional sebenarnya, wajib amik. So korang memang akan cam huh? apa benda ni? kenapa kena amik? Dan waktu itula korang baru faham kenapa ramai student uitm meroyan di social media. Belum kira ENT lagi... 

Masa awal awal sem, korang akan dibrief pasal lesson plan and learning outcome. Ni korang kena take note betul betul. Ada subject yang 50% final, 50% assessment. Ada yang 60% assessment, 40% final. Key untuk lulus ialah pastikan korang hantar semua assignment korang on time. Dan pastikan korang ikut format, menjawab soalan, dan kalau print out, tolong bind dengan plastic cover. Bab ni aku akan explain lebih dekat guides on making assignment nanti. Dan pastikan attendance korang lebih 80% ataupun biasanya orang kata jangan skip lebih 3 kali kelas kalau tak nak kena bar dari exam (dilarang masuk atau jawab exam). Please be alert, buat planner, buat jotter, buat reminder, sebab kehidupan dekat uni ni more kepada time management and self-discipline. 

Tolong kukuhkan jati diri korang. Jangan ikut ikut kawan. Kalau korang rasa macam nerd, elok jadi nerd lagi daripada turun naik mahkamah UiTM sebab kesalahan tatatertib dan sebagainya. Jaga nama baik orang orang yang dah besarkan korang. Dan untuk muslim, jangan tinggal solat. Sejahat mana pun korang, jangan tinggalkan solat.

Itu je kut untuk post kalini. Untuk pelajar UiTM Tapah, aku akan bagi more tips and tricks yang korang boleh refer dekat label UiTM Tapah nanti. Selamat maju jaya semua! 

Comments

Popular posts from this blog

Life after SPM - what to expect and what to do.

UiTM - What are carry marks, grade, dean list and ANC?

Life in dorm / kolej - what to bring and what to not?